سپتیک تانک سپتیک تانک .

سپتیک تانک

سپتیک تانک

سپتیک تانک

سپتیک تانک به عنوان مفیدترین و در عین حال ساده ترین و شاید اقتصادی ترین دستگاه در پیش تصفیه فاضلاب اعم از خانگی، بهداشتی، کشاورزی، صنعتی، دامداری و پزشکی و… می باشد.


سپتیک تانک دستگاهی است که همچون سطل آشغال از پراکندگی جامدات درون خاک و گرفتگی سوراخ های چاه جذبی جلوگیری می نماید.


یعنی بواسطه استفاده از سپتیک تانک تمامی جامدات درون پساب فاضلاب خروجی از ساختمان تجمیع شده و از طریق فعالیت باکتری های بی هوازی که درون لایه های مختلف لجن کف سپتیک تانک موجود بوده و در حال رشد و تکثیر هستند به مایعی روان که براحتی درون سوراخ های چاه فاضلاب جذب خواهد شد تبدیل می گردد.

دراثر فعل و انفعال شیمیایی که درون سپتیک تانک درحال رخ دادن است ضمن تجزیه جامدات به مایع، گازهایی همچون سولفید هیدروژن و گاز متان تولید می شود که چنانچه به درستی تخلیه نگردد باعث انفجارهای شدیدی خواهد گردید لذا وجود ونت هدایت گازهای فوق یکی از اجزا مهم در ساختمان سپتیک تانک خواهد بود که در ادامه به تشریح آن خواهیم پرداخت.

درزمانهای قدیم که موضوع ساخت مجتمع های مسکونی مطرح نبود و اغلب واحدها به صورت ویلایی بود استفاده از یک چاه جذبی بدلیل وجود زمان کافی برای فعالیت باکتری های بی هوازی وانجام واکنشهای شیمیایی روی فاضلاب اندک خروجی از واحد ویلایی می توانست به تنهایی بار آلودگی پساب فاضلاب را آنقدر کاهش دهد که جذب آن به دل خاک و سفره های آب زیرزمینی مشکلی برای محیط زیست بوجود نمی آورد اما امروزه بدلیل محدودیت های بشر از جمله قیمت بالای واحدهای ویلایی تقریبا" آپارتمان نشینی در تمامی جهان مد شده است.

این موضوع سبب آن گشته است که پساب فاضلاب مجتمع های مسکونی آنقدر زیاد بشود که چاه جذبی و باکتری های بی هوازی درون آن فرصت کافی برای انجام واکنش های شیمیایی روی پساب جامد و تبدیل آن به پساب مایع را نداشته باشند . اینرو و بواسطه تحقیقات انجام گرفته توسط دانشمندان و دست اندرکاران محیط زیست دستگاهی بنام سپتیک تانک فاضلاب اختراع وبه بشر معرفی شد.

کاری که سپتیک تانک انجام می دهد این است که فاضلاب جامد خروجی از ساختمان و مجتمع های مسکونی را گرفته و از طریق مهیا نمودن فضا و شرایط لازم برای انجام واکنش های شیمیایی که موجب دگرگونی ساختار فاضلاب می گردد موجبات جذب آن به چاه جذبی که قدرت جذب محدود دارد را فراهم می کند.

در حقیقت سپتیک تانک اعم از بتنی , پلی اتیلن ,فایبرگلاس وحتی سنگی موجب جلوگیری از کورشدن سوراخ های چاه جذبی می گردد واز پخش شدن فاضلاب بدون انجام واکنش توسط باکتری بی هوازی روی مولکول های آن جلوگیری می کند.

سپتیک تانک در بهترین حالت توانایی دارد بارآلودگی را تا حد 63 درصد کاهش دهد ولی نکته مهم در سپتیک تانک این است که بار آلودگی میکروبی از یک سو وبوی تعفن حاصل از فعالیت باکتری های بی هوازی و واکنش های شیمیایی که موجب تولید گاز متان و دی اکسید سولفور می گردد , از سوی دیگر بعداز استفاده از سپتیک تانک فاضلاب از بین نمی رود لذا

1-حتما" می باید برای دستگاه سپتیک از ونت هدایت گازهای بدبو به بالاترین نقطه ساختمان استفاده کرد.
2-پساب خروجی از سپتیک تانک فاضلاب بهیچ عنوان قابل استفاده جهت آبیاری فضای سبز روی سطح زمین نمی باشد.
3-بمنظور بالا بردن کارآیی سپتیک تانک می باید از ریختن آنچه که موجب از بین رفتن باکتری های بی هوازی
می گردد از جمله موادشوینده آنتی باکتریال , آب باران که غنی از اکسیژن است و... جلوگیری نمود.


کاربرد سپتیک تانک
باورود فاضلاب از لوله ورودی به مخزن ابتدایی که شامل حجم بیشتر سپتیک تانک میباشد مواد معلق و قابل ته نشینی به نسبت وزن خود به سمت پایین حرکت کرده و در کف مخزن جمع میگردند که به دلیل انجام فرایند بیولوژیکی و تجزیه و مصرف مواد آلی توسط میکرو ارگانیسم ها و همچنین تولید بیو گاز حجم این مواد به مرور زمان کاهش می یابد . روغن و چربی ها به دلیل وزن کمتر بر روی آب شناور میمانند.


سپتیک تانک در کلمه عام به معنی گند انباری است که شرایط را برای باکتریهای بی هوازی آماده میکند تا بتوانند تمامی جامدات را به مایع تبدیل نموده و جدب آن به چاه جذبی را آسان نماید . در نگاه تخصصی سپتیک تانک دستگاهی است که به تصفیه فاضلاب کمک نموده که پساب خروجی از آن یا به تصفیه خانه مرکزی هدایت گردد و یا به درون چاه جذبی.


سپتیک تانک فاضلاب غالبا در جاهایی که شبکه جمع آوری فاضلاب شهری موجود نمیباشد و تصفیه خانه شهری برای فاضلاب وجود ندارد مورد استفاده قرار میگیرد . سپتیک تانک اشاره به تصفیه و هضم در شرایط بی هوازی فاضلاب را دارا بوده که در قسمت اول سپتیک تانک رخ میدهد و باعث تجزیه و تصفیه فاضلاب میگردد و فاضلاب زلال سازی شده به قسمت دوم وارد گردیده و از فلنج خروجی به داخل چاه جذبی یا ترانشه جذبی تخلیه میگردد.


اجزا تشکیل دهنده سپتیک تانک
ورودی فاضلاب – شامل لوله و بافل ورودی
مخزن اول که بیشترین حجم را به خود اختصاص داده و معمولا ۶۰ الی ۷۰ درصد حجم کل سپتیک تانک مربوط به این بخش است؛
دیواره جداکننده اول – که باعث جلوگیری از ورود لجن و چربی به مخزن زلال ساز می شود.
مخزن زلال ساز – این مخزن تقریبا ۳۰ درصد حجم سپتیک را شامل شده و در آن فاضلاب عاری از مواد قابل ته نشینی و شناوری تجمع می یابد؛
مجرای خروج بیوگاز (وِنت) – از طریق این مجرا گازهای تولید شده ناشی از فرآیندهای بی هوازی از سپتیک تانک خارج می گردد؛
سیستم خروجی فاضلاب از سپتیک تانک – شامل بافل و لوله خروجی می باشد.

 

برچسب: سپتیک تانک-سپتیک تانک پلی اتیلن-قیمت سپتیک تانک-قیمت سپتیک تانک پلی اتیلن-کارخانه سپتیک تانک-تولید کننده سپتیک تانک،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۱۴:۳۱ توسط:سپتیک تانک موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده